Demà és Sant Josep, i m’he avançat un dia per fer la tradicional crema que es menja per aquest dia.
De receptes per fer crema n’hi ha moltes, però aquesta és la que faig jo després n’haver-ne provat d’altres.
Fa, crec que ja 5 anys, vaig fer un petit curs de Cuina i ciència a la Fundació Alícia, i parlant d’espessants, dispersions i altres, ens van donar aquesta recepta.
És molt i molt fàcil de fer si se segueixen bé les instruccions, i queda molt bona!
Una cosa que em va cridar l’atenció és que ens van explicar que si l’ou passa de 85ºC, “truiteja” i per tant faria grumolls. Per evitar-ho no posarem els rovell als foc. Però si no us quedés prou espès seguint les instruccions i haguéssiu de posar-ho al foc un altre cop, sempre podeu passar la batedora.
Ens van avisar que si es fa amb menys d’un litre de llet no surt bé, ja que la llet no conservaria la temperatura suficient en l’últim pas.
Ingredients:
- 1 litre de llet sencera
- 200g de sucre
- 80 g de maicena
- 200 g de rovells d’ou (entre 10 i 12 ous)
- pell de llimona
- branca de canyella
- podeu canviar la llimona i canyella per una beina de vainilla o una cullerada d’essència de vainilla
Procediment:
- Posar a escalfar la llet (excepte uns 80 g que reservarem) amb el sucre, la pell de llimona i la canyella.
- Barrejar la maicena amb els 80 g de llet que hem guardat i els rovells d’ou.
- Colar aquesta barreja en un recipient on després hi afegirem la llet, per tant ha de ser gran.
- Quan la llet bulli, afegir-la ràpidament sobre la barreja de rovells i remenar ràpidament amb les varetes manuals fins que s’espesseixi. Quan afegiu la llet fer-la passar per un colador, per tal que no caigui la canyella, la pell de llimona i la capa de nata que s’hagi format.
- Aquest últim pas s’ha de fer ràpidament perquè si no la llet baixa massa de temperatura i no fa espessir la crema. Llavors ho hauríeu de posar tot al foc un altre cop, i passar la batedora perquè probablement uns farà grumolls. Si a la primera no surt, és qüestió de seguir practicant!
- Per evitar que faci crosta, passar un tros de mantega per damunt la crema encara calenta per fer una pel·lícula protectora. Si us fixeu a les fotos, es veu com on no he passat la mantega té un altre color, de la crosta típica, sobretot pels laterals.
Retroenllaç: Remenat de clares d’ou | Cuina Amor i Ciència
Retroenllaç: Crema de Sant Josep | Celler-Adocse